Een Bartholincyste is een pijnlijke cyste aan de ingang van de vagina. Wanneer de afvoergang van de vochtproducerende klieren links- en rechtsonder aan de vagina verstopt zijn, ontstaat er een cyste gevult met mucus/vocht.

De ingreep zelf is van variërende duur, maar u zal ongeveer twee à drie uur in het OK zijn. Hierin zit ook de tijd die u na de ingreep doorbrent in de ontwaakruimte. Wanneer de verdoving voldoende is uitgewerkt, komt u terug op de afdeling, waarna u een kamer wordt toegewezen.

Als u op de kamer komt, hebt u een infuus waarlangs pijnstillende medicatie kan toegediend worden. De verpleegkundigen geven u enkele voorgeschreven pijnstillers mee naar huis voor ongeveer 2 dagen. Met het voorschrift van de arts haalt u zelf nog pijnstillers om de rest van de herstelperiode te overbruggen. Kort na de ingreep kan u even last hebben van lichte keelpijn en wat misselijkheid ervaren. Het infuus blijft zitten tot alle klachten verdwenen zijn en u voldoende kan drinken.

Verwittig altijd een verpleegkundige vooraleer u voor de eerste maal na de operatie wil opstaan. Drinken mag reeds een paar uur na de ingreep. ’s Avonds mag u al een lichte maaltijd nemen. Uw thuismedicatie mag u na de operatie verder nemen.

U blijft op de afdeling tot de arts is langs geweest. Hij/zij geeft u uitleg over de verzorging en de pijnstilling die mag ingenomen worden. Indien u zich goed voelt, zal de arts u toestemming geven om naar huis te gaan. Na de ingreep mag u niet zelf naar huis rijden.

Soms beslist de arts een klein wiekje in te brengen om nasijpeling op te vangen. Deze wiek wordt ’s namiddags verwijderd of er wordt gevraagd de volgende dag bij uw huisarts langs te gaan. In andere gevallen kan uw arts u aanraden enkele keren per dag een zalfje aan te brengen.

Na de ingreep dient u ook op controle te komen, ongeveer zes weken nadien. U mag na een week de arts opbellen voor het resultaat van het weggenomen weefsel dat onderzocht werd.
Bij problemen of vragen kunt u het ziekenhuis, uw huisarts of uw gynaecoloog contacteren.